چرا هواپیماها سفید هستند ؟
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 27 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دلایل زیادی برای سفید رنگ بودن هواپیماهای مسافربری وجود دارد . از جمله آن ها می‌توان به راحتی ، کارآیی و ایمنی آن اشاره کرد اما دلایل دیگری هم برای این تصمیم مطرح می‌شود که بیشتر در حد شایعه هستند . مثلا این که رنگ سفید نه تنها رنگ روشن است ، بلکه از نظر وزنی نیز سبک‌ تر است و استفاده از آن به نوعی صرفه ‌جویی مالی برای شرکت‌های هواپیمایی به حساب می‌آید ! البته طبق تحقیقات انجام شده این شایعات قابل تائید نیستند.

در ابتدا هواپیماها رنگ متالیک خود را حفظ کرده بودند و وقتی هواپیماهایی از جنس و به رنگ کروم می‌بینیم ، دهه‌های ابتدایی آغاز صنعت هوانوردی برایمان تداعی می‌شود . با این وجود هنوز هم برخی هواپیماهای فلزی را در آسمان می‌بینیم.

لازم به ذکر است که هر هواپیمایی در طول دوران پروازش با چالش‌های آب و هوایی متعددی روبرو می‌شود و از آن جایی که فلزات تمایل زیادی به خوردگی دارند ، رنگ کردن هواپیما راهی برای محافظت از بدنه بیرونی آن ، برای مدت زمان بیشتری است. شاید رنگ کردن تمامی بدنه هواپیما بسیار گران ‌قیمت باشد ولی قطعا نسبت به هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن در دراز مدت به صرفه‌تر خواهد بود.

علاوه بر مشکل خوردگی ، فلز کروم روی سطح هواپیما به پولیش کردن نیاز خواهد داشت ولی اگر هواپیما رنگ شده باشد ، به این کار نیازی نخواهد بود.

انتخاب رنگ سفید برای هواپیما از نظر حرارتی نیز نقش مهمی دارد . بالای ابرها و در طول روز، هواپیماها برای ساعات طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند و گاهی اوقات حتی در باند فرودگاه‌ها نیز زیر نور مستقیم آفتاب هستند. رنگ سفید حرارت کمتری را به خود جذب می‌کند و از همین رو در دراز مدت هزینه کمتری برای خنک کردن فضای داخلی هواپیما نیاز صرف خواهد شد .

نکته مهم دیگر در انتخاب رنگ سفید این است که تاثیر میزان قرارگیری در معرض تابش پرتو نور خورشید و در عین حال تعامل با عناصر ، در مورد رنگ‌های مختلف متفاوت است. رنگ‌های دیگر با گذر زمان تغییر ماهیت داده و کم‌رنگ می‌شوند و این نکته ای است که در مورد رنگ سفید صدق نمی‌کند .

وقتی هواپیما سفید رنگ باشد ، این امکان را فراهم می‌کند تا عیب‌ و یا آسیب‌ها راحت ‌تر دیده و شناسایی شوند. ترک‌ یا فرو رفتگی‌هایی که نباید روی بدنه هواپیما وجود داشته باشند ، به سرعت قابل شناسایی هستند و هم چنین نشت روغن و سایر مایعات داخلی بر روی رنگ سفید راحت‌تر از رنگ‌های دیگر دیده می‌شود.

دلیل جالب و البته مهم دیگری هم برای انتخاب رنگ سفید وجود دارد . کاهش ریسک برخورد پرندگان با هواپیما ! این اتفاق نه تنها برای پرندگان مرگ‌ بار است ، بلکه گاهی برای مسافران نیز خطرناک خواهد بود.

نتیجه یک مطالعه حکایت از آن دارد که بدنه هواپیما اگر به رنگ سفید باشد ، چه در آسمان آفتابی و چه ابری، تضاد رنگی بیشتری نسبت به سایر رنگ ها با رنگ آبی آسمان خواهد داشت . البته محققان اعلام کرده‌اند که این نتیجه قطعی نیست و باید تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام دهند.

برای بازدید از تورهای ما این جا کلیک کنید 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O