مارکوپلو
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

مارکوپولو تاجری که مشاهدات خود از سفرهایش را به شکلی جذاب برای جهانیان به یادگار گذاشت !

عده ای معتقدند که سفرنامه او نقش بسیار مهمی در شناساندن آسیای مرکزی و چین به اروپاییان داشته است . نقل است که مارکو پس از بازگشت از سفر و رفتن به زندان جنوا ، تمام آن چه مشاهده کرده بود را برای هم سلولی خود روستیکلو دا پیزا نقل می کند . وی نیز تمام آنچه را شنیده بود مکتوب کرده و شاید در این میان خود نیز چیزهایی به آن اضافه کرده باشد !  با این همه پس از انتشار سفرنامه مارکوپولو ، مردم وی را بسیار مورد انتقاد قرار دادند و معتقد بودند برخی از مطالب وی مبتنی بر واقعیت نبوده و تنها ساخته و پرداخته ذهن خیال پرداز او بوده است !

پدر و عموی مارکوپولو نیز تاجر بوده و او در چند سفر تجاری از جمله سفر به آسیا همراه آنان را همراهی کرده است . در سفرنامه مارکوپولو به بازدید از ایران نیز اشاره شده است . او از تبریز دیداری داشته است و از آن با نام نوریژ یاد می کند و از موقعیت تجاری برجسته آن تعریف می کند . هم چنین از آتشکده زرتشتیان در یزد دیدن کرده و برخی از پیروان آن را هم ملاقات کرده است . او از این شهر و پارچه های زیبای ابریشمی آن موسوم به یزدی در سفرنامه خود نام برده است . مارکوپولو در بازدید از کرمان از سنگ های قیمتی آن مثل فیروزه و از خوراک کبک و بلدرچین این منطقه نیز بسیار گفته است ! او همچنین به خلیج فارس و هرمز هم سفر کرده و از ادویه ها و مروارید این منطقه نیز فراوان گفته است . هم چنین در گذر از کویر برای اولین بار با پدیده ای به نام قنات مواجه شده و بسیار شگفت زده می شود .

مارکوپولو در قرن 13 میلادی می زیست . اهل شهر ونیز در ایتالیا بود و سرانجام در روز 8 ژانویه 1324 میلادی ( مصادف با 18 دی ماه ) بر اثر بیماری چشم از جهان فرو بست و در کلیسای سن لورنزو در زادگاه خود به خاک سپرده شد .

 برای دیدن جاذبه های گردشگری ایتالیا این جا کلیک کنید

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O