بُرقع دوزی هنری سنتی و هویتی ماندگار در قشم نگین خلیج فارس
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بُرقع دوزی یکی از هنرهای سنتی و اصیل زنان جزیره قشم است . این روزها خرید و سفارش این روبندها از سوی گردشگران ورودی به این جزیره منبع در آمدی برای بسیاری از خانواده ها شده است.

صنایع دستی یکی از مظاهر فرهنگی و هنری هر کشور محسوب می شود . نظر به اینکه هر فرآورده دستی بازگو کننده خصوصیات تاریخی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه و استان محل تولید آن است ، می تواند هم زمان عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن به حساب آید و هم آنکه موجب جلب و جذب گردشگران قلمداد شود .

این روزها بُرقع یا روبند زنان قشمی از مواردی است که توجه گردشگران و مسافران به ویژه کسانی که برای نخستین بار وارد این جزیره زیبای می شوند را به خود جلب کرده است .

نقاب که در اصطلاح محلی به آن بُرقع ، بُرکه یا روبند گفته می شود به شکل های متفاوت بر چهره زنان قشم ای دیده می شود که زنان و دختران از نوع کوچک و ظریف آن و افراد مسن از نوع پهن و بزرگتر آن استفاده می کنند . روبند زنان قشمی از سوی زنان هنرمند این دیار و از نوع پارچه های مخصوص وارداتی تهیه می شود که در دوخت آن ابتدا جای دو چشم مشخص شده  و در قسمت بینی هم با کار بر روی چوب نخل و یا چوب بستنی است . میراث قدیمی زنان جنوب کشور همچنان از سوی دختران و زنان جوان به ویژه در روستاها حفظ شده است .

دوزندگان روبند تهیه آن را کار سختی نمی دانند و معتقدند با ابزاری مانند نخ ، سوزن و قیچی و با دقت و اشتیاق می توان در مدت سه تا چهار ساعت یک بُرقع زیبا را برای استفاده آماده کرد . از نظر آنان ، هر چند استفاده از بُرقع هنوز در بین زنان رایج است اما میزان استفاده از آن در روستاها بیشتر از شهر است و علاقه مندی به هنر دوخت آن نیز بسیار کم تر از گذشته است .

شکل روبندها در قشم متفاوت است . بعضی از آن ها کل صورت زنان را پوشانده و تعدادی فقط ابرو و بینی را پوشش می دهند . بعضی نیز علاوه بر آن دهان و گونه های استفاده کنندگان را نیز می پوشانند .

برای تهیه روبندها پیش تر فقط از رنگ مشکی استفاده می شد اما به تازگی در بعضی از انواع آن با بهره گیری از گلدوزی ، رنگ های قرمز، زرد و سبز نیز در قسمتی از آن بکار می رود . در نقاطی از استان هرمزگان نیز زنان از روبندهای قرمز استفاده می کنند .

زنان قشم ای معتقدند برقع در زمینه حفظ پوست در مقابل اشعه نور شدید خورشید تاثیر بسزایی دارد

برای دیدن تورهای داخلی این جا کلیک کنید
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O