ستاره شناسی که نمی خواست کشیش باشد
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 27 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

« گالیلئو دی وینچنزیو بنایتی دو گالیله » ، مردی که قرار بود کشیش شود اما توانست لقب « پدر علم مدرن » را از آن خود کند !

گالیله در 15 فوریه سال 1564 در شهر « پیزا » ی کشور ایتالیا به دنیا آمد . پدرش « وینچنزو » ، از موسیقیدانان به نام زمانه خود بود .

گالیله ابتدا قرار بود کشیش شود اما پدرش وی را به دانشگاه پزشکی پیزا فرستاد . او علاقه چندانی به این رشته از خود نشان نداد و به جای آن به تحصیل در زمینه ریاضیات پرداخت . چندی بعد توانست در همان دانشگاه به تدریس ریاضی مشغول شود . او چند سال بعد به دانشگاهی دیگر رفت و به تدریس هندسه ، مکانیک و نجوم پرداخت . می توان گفت بیشترین و مهم ترین دستاوردهای گالیله مربوط به همین دوران بوده است .

یکی از مهم ترین دست یافته های علمی وی ثابت نبودن زمین و گردش آن به دور خورشید در تایید نظریه « کوپرنیک » بود . با وجود این که او یک مسیحی و طرفدار مذهب کاتولیک بود ، همین نظریه باعث شد تا از طرف کلیسا مورد بازجویی قرار گیرد . گالیله یک تلسکوپ ساخت که توسط آن توانست سطح ماه را دیده و مورد بررسی قرار دهد . هم چنین از این طریق متوجه شد که نور ماه حاصل از انعکاس نور خورشید است و از خود نوری ندارد . درضمن توانست مردم و کلیسا را تشویق به دیدن آسمان و شگفتی های آن کند تا از این طریق کلیسا از گمراهی نجات پیدا کند . او در این زمینه موفق نشد و اگر به موقع توبه نکرده بود ، ممکن بود زنده در آتش سوزانده شود !

در زمان حیات گالیله تصور بر این بود که یک جسم برای ادامه حرکت خود نیازی به نیرو ندارد اما او با انجام آزمایشی این تصور غلط را رد کرد و این موضوع بعدها منجر به قانون اول نیوتن شد ! هم چنین وی با انجام آزمایشی مشهور بر فراز برج پیزا ثابت کرد که سرعت سقوط آزاد اجسام از ارتفاع ، به وزن آن ها بستگی ندارد .

چند سال پس از امضای توبه نامه توسط گالیله ، وی از داشنگاه اخراج و از تدریس نجوم نیز منع شد . هم چنین تا سال ها مجبور بود برای اعلام وفاداری خود به کلیسا و نظریه مرکزیت زمین در آن مکان حضور پیدا کند !

وی سرانجام در 8 ژانویه 1642 در سن 77 سالگی و 99 سال پس از مرگ کوپرنیک ، چشم از جهان فروبست  

در سال 1969 هنگامی که انسان برای اولین بار توانست پا روی کره ماه بگذارد ، « ژان پل دوم » دستور داد پرونده ارتداد گالیله مورد بررسی قرار گیرد . سرانجام در سال 1992 کلیسای کاتولیک اعلام کرد که گالیله را بخشیده است اما هیچ گاه برای اشتباه خود عذرخواهی نکرد ! اشتباهی که یک دانشمند را مجبور کرد تا سال ها یک نظریه اشتباه را تایید کند !   

برای دیدن تورهای اروپا این جا کلیک کنید         

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O