محمود فرشچیان از فرش تا نقاشی
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

« محمود فرشچیان » در خانواده ای اهل فرش و در شهر اصفهان به دنیا آمد . وی تحصیلات اولیه خود را در مدرسه هنرهای زیبای شهر اصفهان گذراند و بعد از آن برای ادامه تحصیل به اروپا رفت . محمود فرشچیان با علاقه فراوان و برای کسب تجربه به موزه های سراسر اروپا سفر می کرد و بنا به گفته خودش اولین کسی بود که با کتاب و قلم وارد موزه می شد و نیز آخرین نفری بوده که از آن جا خارج می شده است !

او سبکی منحصربه فرد دارد و در عین حال تلاش می کند نقاشی ایرانی را توسعه دهد . او با آثارش به این شکل هنر روح جدیدی بخشید و استقلالی به آن داد که تا قبل از آن کمتر مشاهده می شد . نقاشی های او نوآورانه ، قدرتمند و پر از جنب وجوش هستند . در آثار استاد فرشچیان میتوان به خوبی تلفیق عناصر مدرن و سنتی را مشاهده کرد . شکل زیبایی از اصالت و نوآوری !

در سال 1380 موزه محمود فرشچیان با بیش از 50 اثر وی در مجموعه « کاخ سعدآباد » تهران افتتاح شد .

استاد فرشچیان نقش مهمی در معرفی ایران به صحنه بین المللی دارد . آثار او در بسیاری از شهرهای جهان مثل نیویوریک ، پاریس و شیکاگو به نمایش درآمده است . هم چنین تعدادی کتاب و مقاله در زمینه آثار این هنرمند ، در دنیا به چاپ رسیده است .

از شاخص ترین آثار وی می توان به تابلوهای « ضامن آهو » که در آن شمایل امام رضا نقش شده ، « پنجمین روز آفرینش » که تمامی مخلوقات به ستایش پروردگار مشغولند ، تابلوی « ابراهیم نبی » که داستان گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهیم است ، تابلوی « شمس و مولانا » که با الهام از اشعار مولانا تصویر شده است و « عصر عاشورا » که شاید از مهم ترین آثار ایشان است و هم اکنون در موزه آستان قدس شهر مشهد نگهداری می شود ، اشاره کرد .

استاد محمود فرشچیان هم اکنون ساکن ایالت نیوجرسی در آمریکا است و امروز 4 بهمن سال روز تولد این هنرمند بزرگ ایرانی است .

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O