کولوسئوم بعد از گذشت 2000 سال چگونه هنوز پابرجاست ؟
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 04 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه





Colosseum ( کولوسئوم ) یا Flavian Amphitheatre ( آمفی تأتر فلاوین ) با قدمتی نزدیک به 2000 سال ، پس از مواجهه با حوادثی چون سیل ، زلزله ، و درگیری های نظامی ، چگونه هنوز پابرجاست؟

وقتی نوبت به ساخت و سازهای بزرگ می رسید ، رومی ها بهتر از هر کسی می دانستد چه کنند ! 

مهندسان و دانشمندان مواد هنوز در حال مطالعه روی سازه های رومی هستند و معتقدند راز این ماندگاری تلفیق طراحی مبتکرانه در کنار دستورالعملی مبتکرانه برای Concrete ( بتن ) است . 
بتن ، هنوز هم در جهان استفاده ای گسترده دارد . ماده ای بسیار بادوام و سازگار با محیط . رومی ها بتن را اختراع نکردند بلکه سطح ساخت و ساز را با آن بالا بردند !

Roman Concrete ( بتن رومی ) ، از دستورالعملی متفاوت نسبت به بتن مدرن ساخته شده است . محققان معتقدند این نوآوری در ترکیب باعث شده  تا سازه ها مقاومتی خارق العاده در برابر خرابی پیدا کنند ! فرمول رومی ها چنین بود که با گذر زمان این نوع بتن قوی تر شده و بدین شکل از انتشار ترک های به وجود آمده در بنا جلوگیری شود ! این ظرفیت احیا تنها در مواد معدنی آتشفشانی قابل مشاهده است . 


Perucchio ، یکی از مهندسین دانشگاه Rochester معتقد است : « با علم امروز می توان بتنی تولید کرد که خاصیت کششی فراوانی دارد و با استفاده از آن سازه هایی عظیم و مقاوم ساخت اما این ساختمان ها نهایتا بعد از 100 سال با تعمیر نگهداری ممکن است دوام بیاورند ! در صورتی که سازه های رومیان بدون کمک به مدت حداقل 1000 سال یا بیشتر زنده مانده اند ! »

کولوسئوم سازه ای بیضی شکل است که 4 طبقه دارد و طول عریض ترین جای آن 188 متر است . 

در سال 80 پس از میلاد ، با افتتاح کولوسئوم  100 روز متوالی این سالن عظیم بازی و Gore ( نوعی بازی همراه با شاخ زدن و دریدن ) برپا بود . در این بازه زمانی ، روزانه حدود 50000 نفر در کولوسئوم به تماشای کشتار حیوانات می نشستند .

کولوسئوم تا سال ها محل برگزاری جشن ها ، راهپیمایی های مجلل ، مسابقات ارابه سواری و نبرد گلادیاتورها بود .

آمفی تأتر کلوسئوم در کشور ایتالیا و در مرکز شهر رم قرار گرفته است . این سازه منحصربفرد توانسته لقب « بزرگ ترین آمفی تأتر ایستاده در جهان » را نیز از آن خود کند ! 



آژانس مسافرتی راه خیال سفر

سفری خوش برای شما آرزو دارد 


مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O