تنها کسانی مجوز ایرلاین می‌گیرند که هواپیما وارد کنند
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 13 اردیبهشت ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
محمد محمدی‌ بخش ، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مجموع یارانه‌ای که به شرکت‌های هواپیمایی داده می‌شود ، اظهار داشت : شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر به جز سوخت، یارانه دیگری دریافت نکرده و مشمول یارانه دیگری نیز نمی‌شوند اما امروز ایرلاین‌ها دچار مشکلاتی شدند . چرا که بخشی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مبنی بر ارز است . خرید قطعات ، شبیه ساز و آموزش ، هزینه‌های ارزی دارد . به همین دلیل ، شورای عالی هواپیمایی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما شدهاست . چرا که یک مجمع تخصصی است و باید جز به جز این هزینه‌ها را حساب کند .
وی ادامه داد : هزینه‌های شرکت‌های هواپیمای یک جدول کاملا تعریف شده دارد و هم چنین شورای عالی هواپیمایی نیز به نرخ‌های جهانی اشراف کامل دارد و در این شورا از جزییات هزینه‌های این شرکت ها ، اعم از هزینه خرید انواع قطعات و هزینه‌های داخلی گرفته تا هزینه‌های فرودگاهی و سوخت مطلع هستیم . تمام این هزینه‌ها را محاسبه و با توجه به آنها ، قیمت پیشنهادی به ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنیم و این محسابات سلیقه‌ای نیست.
وی هم چنین تاکید کرد : امروز یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های هواپیمایی بحث هزینه‌های ارزی و تامین آن است . ایرلاین‌ها بخشی از ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و امکان تامین تمام ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله‌ای ندارند . هم چنین ارز 28 هزار و 500 تومانی مشمول شرکت‌های هواپیمایی نمی‌شود.  
محمدی ‌بخش درباره انتقاداتی که از یکسان بودن قیمت صندلی ایرباس 330 با فوکر 100 می‌شود ، گفت : این گونه نیست که قیمت‌ها یکسان باشد . تایپ پایه که بیشترین پروازها را انجام می‌دهد مبنای محاسبه قیمت قرار می‌گیرد و بر مبنای آن است که قیمت نهایی تعیین می‌شود . مبنای این محاسبات هواپیماهایی با تایپ متوسط است و همه آن را قبول دارند چراکه تایپ فرض یک مبنای علمی است که همه این تایپ فرض را قبول کرده‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که اگر صنعت هوانوردی چنین وضعیتی دارد چرا درخواست برای ورود به این صنعت زیاد است، اظهار داشت : سوال من این است که آیا در 18 ماه گذشته شرکت هواپیمای جدید تاسیس شده‌است ؟ دلیل درخواست‌ها چیز دیگری است و امروز هیچ درخواستی برای تاسیس ایرلاین جدید نداریم چراکه هیچ مجوز کاغذی ای به کسی داده نمی‌شود ، مگر این که بتوانند هواپیما وارد کشور کنند . درخواست‌های متعدد برای تاسیس ایرلاین جدید تنها به دلیل همان مجوزها بود که با آن بتوانند کارهای دیگری انجام بدهند !
محمدی بخش تاکید کرد : در حال حاضر هر کسی که بتواند هواپیما وارد کشور کند ، می‌تواند ایرلاین تاسیس کند اما حالا که این کاغذ را حذف کرده‌ایم ، کسی دنبال مجوز نیست . البته همچنان تقاضا برای تاسیس شرکت هواپیمایی زیاد است اما درخواستی که همراه با واردات هواپیما باشد 
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O