راز پیرترین درخت دنیا
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 07 اردیبهشت ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در جنوب کشور شیلی درختی وجود دارد که عمر آن چندین هزار سال تخمین زده شده است . این درخت که « پدربزرگ بزرگ» نام‌گذاری شده ، لقب پیرترین درخت کره زمین را به خود اختصاص داده است . قطر آن حدود ۴ متر و ارتفاع اش حدودا ۲۸ متر است . به نظر می‌رسد اطلاعات علمی متعددی در آن وجود دارد که می‌تواند سرنخ‌هایی درباره چگونگی سازگاری کره زمین با تغییرات آب و هوایی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.
طبق بررسی ها عمر این درخت بیش از پنج هزار سال است و در رقابت با درخت کاج « متوشلخ » 4850 ساله کالیفرنیا ، عنوان پیرترین درخت کره زمین را از آن خود کرده است.
آنتونیو لارا ، محقق دانشگاه آسترال و مرکز علوم آب و هوای شیلی که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این درخت نیز هست ، می گوید : « این درخت یک بازمانده است ؛ هیچ موجود دیگری این فرصت را پیدا نکرده که عمری چنین طولانی داشته باشد »
پدربزرگ بزرگ ، در لبه دره‌ای جنگلی در بخش جنوبی منطقه لوس‌ریوس در ۸۰۰ کیلومتری جنوب شهر سانتیاگو ، پایتخت شیلی واقع شده و با نام علمی Fitzroya cupressoides ، که نوعی سرو و از درختان بومی در جنوب قاره آمریکا است ، خوانده می شود . در سال‌های اخیر توریست‌های زیادی با پیاده‌روی یک ساعته در جنگل ، خودشان را به این درخت رسانده تا با پیرترین درخت دنیا عکس یادگاری بگیرند .
با توجه به شهرت روزافزون پدربزرگ ، سازمان جنگلداری ملی شیلی اخیرا تعداد نگهبانان این جنگل را افزایش داده و در راستای محافظت از این درخت کهنسال ، محدودیت‌های متعددی را اعمال کرده است.
در طول قرن‌ها بدنه تنومند این درخت ، زیستگاه جانورانی مثل قورباغه‌های داروین ، مارمولک‌ها و پرندگان متعددی از خانواده گنجشک‌سانان و شاهین شیلیایی بوده و در عین حال از تنه قطور آن، برای ساخت خانه و کشتی چوب بریده می‌ شده است .
این درخت قدیمی و تنومند در سال ۱۹۷۲ و زمانی که آنیبال انریکز ، سرپرست پارک با اسب در حال گشت‌زنی در منطقه بود ، کشف شد . نانسی انریکز ، دختر آنیبال که حالا سرپرست پارک است دراین باره می گوید :« پدرم نمی‌خواست که مردم شهر و توریست‌ها بدانند این درخت کجاست ؛ چون می‌دانست که بسیار ارزشمند است »
جاناتان باریچیویچ ، برادرزاده آقای انریکه که دوران کودکی‌اش را با بازی لابه لای این درختان گذرانده ، حالا یکی از محققان گروهی است که درباره این گونه خاص درختان تحقیق می‌کند . در سال ۲۰۲۰، باریچیویچ و لارا با بهره‌گیری از طویل‌ترین مته دستی موجود ، نمونه‌ای از درخت پدربزرگ بزرگ را برداشتند اما با این وجود نتوانستند به مرکز این درخت برسند . با بررسی این نمونه ، آنها سن درخت را ۲۴۰۰ سال تخمین زدند و با بهره‌گیری از یک مدل پیش‌بینی به محاسبه سن کامل درخت پرداختند . باریچیویچ دراین باره گفته است : «  بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سن این درخت حدود پنج هزار سال است . »
dendrochronology یا همان تاریخ شماری درخت  ، تخمین زدن سن تقریبی درختان با توجه به حلقه هایشان بوده و از دقت کمی برخوردار است . بنابراین باید مراقب پوسیدگی احتمالی بدنه این درخت بود
داستان درخت پدربزرگ بزرگ ، چیزی فراتر از ثبت رکورد در کتاب گینس است ؛ چرا که این درخت کهنسال دارای اطلاعات بسیار ارزشمندی است . لارا در این باره می گوید : « دلایل متعددی وجود دارد که این درخت را ارزشمند می‌سازد و باید از آن به شدت محافظت و نگهداری شود »
درختان بسیار کمی روی کره زمین هستند که عمری چند هزار ساله داشته باشند . باریچیویچ معتقد است : « درختان قدیمی و کهنسال تاریخچه و ژن‌های ارزشمندی دارند ؛ آنها سمبل ، مقاومت و سازگاری هستند و هم چنین بهترین قهرمانان طبیعت به شمار می‌روند »
خشکسالی ، پربارانی ، آتش‌سوزی و زلزله‌ در حلقه‌هایی که راوی سن درختان هستند ، ثبت می‌شوند . از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به قوی‌ترین زلزله تاریخ که در سال ۱۹۶۰ در شیلی رخ داد اشاره کرد. پدربزرگ بزرگ ، حالا حکم یک کپسول زمان را دارد که می‌تواند پنجره‌ای به گذشته را به روی ما باز کند. باریچیویچ در این باره می گوید : « اگر این درختان ناپدید شوند ، کلید مهمی درباره سازگاری زندگی با تغییرات کره زمین نیز از بین خواهد رفت »

برای آشنایی با تورهای ما این جا کلیک کنید 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O