سفر به روستای کله قندی ایران را از دست ندهید
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 09 فروردین ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

شبیه به روستای صخره‌ای « کندوان » در دنیا موارد دیگری هم در شهر کاپادوکیای ترکیه و در روستای داکوتای آمریکا وجود دارد که آنها خالی از سکنه هستند در حالی که در روستای کندوان زندگی جریان دارد و نه تنها خانوارهایی در خانه‌های قدیمی سکونت دارند بلکه در سال‌های اخیر نیز خانه‌های دیگری در دل صخره‌ها ساخته شده است . برهمین اساس روستای کندوان بعنوان یکی از سه روستای سنگی و صخره‌ای جهان شناخته می شود.
خانه‌های کله قندی و کندویی روستای کندوان در دل کوه و بدون دخالت دست انسان ساخته شده‌اند و شبیه کندوی زنبور عسل هستند. روستای کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این روستای زیبا و سنتی راهی این منطقه می‌شوند.
براساس شنیده‌ها و نقل قول گذشتگان در مورد این روستا برخی معتقدند که مردم روستای «حیله ور» پس از حمله مغول به آن جا ، جهت حفظ جان خود و خانواده هایشان به دشت مقابل روستای کندوان مهاجرت کردند و با گذشت زمان در دل این صخره ها و کوه ها برای خود خانه و پناهگاهی امن ساختند . ارتفاع برخی از این تپه ها به 40 متر نیز می رسد . صخره های کله قندی کندوان با گذشت زمان و بر اثر فعل و انفعالات کوه آتشفشانی سهند به این شکل در آمده و چنین منظره شگفت انگیزی ایجاد شده است .
در روستای کندوان ، دسترسی به کران ها و خانه های بالاتر از طریق پله هایی از بدنه خود کران ها امکان پذیر است . مردم روستایی از طبقات همکف معمولا به عنوان اصطبل استفاده می کنند و طبقات دوم ، سوم و چهارم را به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می دهند . برخی از مردم نیز طبقات چهارم را به عنوان انبار استفاده می کنند . در خارج از کران ها و محیط مسکونی و کنار معابر آبریزهایی وجود دارند که چندین خانواده از یک آبریز به طور مشترک استفاده می کنند . این آبریزها چندین انبار و محل نشیمن دارند که تعداد آن ها بستگی به شیب زمین دارد . از آن جایی که کران ها از قطر و ضخامت زیادی برخوردارند ، ایجاد نورگیر در طبقات پایین چندان آسان نیست . به همین دلیل اکثر نورگیرها در طبقه های بالایی قرار دارند . پنجره های منزل همه از جنس چوب و شطرنجی شکل هستند و در برخی از آن ها قطعات کوچک شیشه به کار رفته است .
در روستای کندوان مسجد ، مدرسه ، حمام و آسیاب وجود دارد و بزرگ‌ترین کران روستا متعلق به مسجد است . اغلب کران ها به دلیل فرم های مخروطی شکلشان دارای چندین طبقه هستند که از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند . معمولا کران ها از دو طبقه و در برخی موارد از سه یا چهار طبقه نیز تشکیل شده اند. 
سوغات روستای کندوان بسیار متنوع است به طوری که از خوراکی های طبیعی و سالم گرفته تا صنایع دستی زیبا و محلی را می توانید به عنوان سوغاتی از این روستا با خود ببرید . مهم ترین این سوغاتی ها عسل طبیعی است . کره محلی ، خشکبار ،گردو ، بادام ، دوشاب ( شیره انگور ) ، ادویه جات ، عرقیجات ، کیف های دستباف سنتی ، روسری های کلاقه ای ، گلیم ، جاجیم و ... از دیگر ره آوردهای این منطقه هستند . 
برای سفر به روستای کندوان بهتر است از تبریز به سمت شهرستان اسکو حرکت کنید و پس از رسیدن به اسکو به سمت جنوب مسیر را ادامه دهید . پس از گذشتن از شهر اسفنجان و روستای کهنمو به روستای کندوان می رسید . فاصله تبریز تا شهرستان اسکو ۳۰ کیلومتر و فاصله اسکو تا کندوان حدود ۱۸ کیلومتر است .

برای اطلاع از تورهای داخلی این جا کلیک کنید 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O