گردشگری مهم ترین صنعت جهان
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در گذشته  « گردشگر » به کسی گفته می شد که علاوه بر لذت بردن از سفر ، ممکن بود قصد تجارت نیز داشته باشد ! از دهه 90 میلادی به بعد هدف از سفر تنها گذراندن اوقات فراغت است و نه اشتغال و یا کسب درآمد ! امروزه به کسی که بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال از شهر محل سکونت خود خارج شود ، گردشگر یا توریست گفته می شود .

واژه های « توریسم » و « توریست » نیز اولین بار در سال 1937 مورد استفاده قرار گرفت .

اغلب گردشگرها برای سفر به چند نکته مهم از جمله آب و هوا ، طبیعت و فرهنگ مقصد خود توجه می کنند .

جالب است بدانید تاریخچه گردشگری به قرون وسطی و قاره اروپا  برمی گردد . اغلب گردشگران در این دوران ، زائران کلیساها بودند . حتی آوردن سوغات از سفر نیز از این زمان باب می شود . گردشگری اغلب برای نجیب زادگان و اشراف مرسوم بوده و مقصد این افراد نیزعموما سفر به دور اروپا بوده است . سال ها گذشت تا گردشگران تشویق شدند به قطب شمال و جنوب سفر کنند و شکار ، یخ نوردی و ماهیگیری را در این مناطق تجربه کنند . هم چنین با سفر به قطب با زندگی اسکیموها آشنا شوند و پدیده « شفق قطبی » را از نزدیک مشاهده کنند .  

هر روز به مقاصد گردشگری و سرمایه گذاری در سراسر جهان افزوده می شود و از این طریق ایجاد شغل و کسب درآمد به مهم ترین عامل برای پیشرفت کشورها تبدیل شده است .

در ایران نیز پیشینه گردشگری به قرن نهم ه.ق بر میگردد . در آن زمان مقصد گردشگری مردم اغلب خاور دور و اروپا بوده است .

گردشگری گروهی از اواسط قرن 19 و توسط فردی به نام « توماس کوک » که بازرگانی بریتانیایی بود راه اندازی شد . اولین سفر گروهی او برای کارکنان راه آهن در انگلستان بود که در آن 57 نفر فاصله ای 11 مایلی را با هم طی کردند !

در ابتدا سرعت زیاد قطارها باعث شد صنعت گردشگری توسعه قابل توجهی پیدا کند . در کنار سفر با قطار، کشتی نیز برای رونق این سفرها نقش بسیار مهمی داشت . اما بیشترین رشد این دست سفرها پس از جنگ جهانی دوم و رونق سفرهای هوایی بود . این سفرها برای روحیه مردم جنگ دیده بسیار موثر واقع شد !

یکی از مهم ترین مشاغل مرتبط با گردشگری و سفرهای گروهی ، « راهنمای تور » است که در کشورهایی با پذیرش بالای گردشگر ، این افراد ملزم به گذراندن دوره های تخصصی در این زمینه هستند .

 روز 21 فوریه ، روز جهانی « راهنمایان گردشگری » است .

افراد علاقه مند به این شغل باید دوره های لازم را در این زمینه گذرانده و پس از کسب موفقیت و دریافت کارت « راهنمای تور » وارد این حرفه شوند .

در وهله اول کسانی که این شغل را انتخاب می کنند باید به کار خود علاقه مند باشد زیرا در این صورت می توانند خاطراتی خوش از سفر را در ذهن مسافران به جا بگذارند . این افراد باید از روابط عمومی بالایی برخوردار باشند و نظم و مسئولیت پذیری نیز از لازمه های مهم دیگر در این شغل است .

تور لیدرها باید مهارت های لازم برای هدایت افراد و انتقال اطلاعات خود به مسافران را داشته باشند . آن ها باید افرادی خلاق باشند تا از این طریق بتوانند سفر را برای گردشگران جذاب تر کنند . هم چنین باید تسلط کافی به زبان های رایج بین المللی داشته باشند . این افراد باید دارای روحیه ای قوی و هم چنین بسیار منعطف باشند تا در سفرهای طولانی استرس و خستگی مسافران را مدیریت کنند . هم چنین تور لیدرها باید بتوانند مسائل مالی سفر را به شکلی مدیریت کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند .

آژانس راه خیال در کنار شماست تا سفرهای خاطره انگیزی را با ما تجربه کرده و برای هر سفر جدید همراه ما باشید .

 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O