سفر بدون ویزا به روسیه در آینده نزدیک
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

هیأت گردشگری روسیه در سفر به ایران اعلام کرد ، در تلاش برای افزایش شمار گردشگران ایرانی در روسیه است و انتظار دارد توافقنامۀ سفر بدون ویزا بین ایران و روسیه در آینده بسیار نزدیک اجرا شود.

این هیأت که متشکل از نمایندگان ۲۰ شرکت گردشگری از شهرهای مسکو، سن‌ پترزبورگ و کازان است ، در آستانه برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران به تهران سفر کرده و در تلاش است شمار گردشگران ایرانی در روسیه را به آمار پیش از همه ‌گیری کرونا برساند.

به گفته نمایندگان توراپراتورهای روسیه ، ایرانی‌ها تا سال ۲۰۱۹ جزو گردشگران پرسفر در این کشور بودند که با همه ‌گیری کرونا این سفرها به شدت افت کرد ، هرچند اکنون سفرهای تجاری بین دو کشور درحال رشد است.

این هیأت گردشگری که متشکل از ۴۳ نماینده از مسکو و ۳۰ نماینده از سن‌ پترزبورگ است ، در سفری به تهران با حمایت کمیته گردشگری شهر مسکو و در دیدار با جمعی از آژانس‌های مسافرتی و گردشگری ایران ، ضمن معرفی ظرفیت‌ها ، امکانات ، خدمات و تورهای گردشگری روسیه به ‌ویژه در سه شهر مسکو ، سن‌پترزبورگ و کازان ، از قصد این کشور برای افزایش شمار پروازها بین روسیه و ایران تا چند ماه آینده خبر داد. در حال حاضر ۱۰پرواز مستقیم در هفته بین تهران و مسکو برقرار است  اما برنامه شرکت‌های هواپیمایی روسیه بیانگر آن است که این تعداد پرواز از فصل بهار افزایش خواهد یافت . ضمن آن‌که به تعداد شهرهایی که از روسیه به ایران پرواز مستقیم خواهند داشت نیز اضافه خواهد شد .

« ماگومد ماژِیف » مدیر پروژه بین‌المللی کمیته گردشگری شهر مسکو، در گردهمایی توراپراتورهای ایران و روسیه که شامگاه دوشنبه ۱۷ بهمن‌ در تهران برگزار شد ، با تشریح برنامه‌های این کمیته برای توسعه روابط گردشگری با ایران ، ویزا را از جمله موانع سفر بین دو کشور ‌برشمرد و گفت : انتظار می‌رود عملیات مبتنی ‌بر توافقنامه بدون ویزا بین روسیه و ایران در آینده بسیار نزدیک آغاز شود.

ایران و روسیه از سال ۱۳۹۶ موافقت‌ نامه‌ای درباره لغو روادید برای سفرهای گروهی شهروندان دو کشور امضا کردند که به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود این ویزا با آغاز سال ۲۰۲۳ لغو شود که هنوز آن توافق به مرحله اجرا نرسیده است.

با اجرای این برنامه شهروندان ایران و روسیه در صورتی‌که در قالب گروه‌های گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند ، برای مدت ۱۵ روز اقامت به ویزا نیاز نخواهند داشت.

در ادامه این گردهمایی « رستم حیدروویچ »‌ نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران ، ابراز امیدواری کرد که در تعطیلات سال نو ، سفر گردشگران ایرانی به روسیه افزایش داشته باشد و در ادامه گفت : افزایش سفرهای گردشگری روی شناخت بیشتر مردم دو کشور و روابط آن ها تاثیر می‌گذارد . هم چنین اعتماد و تفاهم را ارتقا می‌دهد و جرقه‌ای برای پیشرفت روابط اقتصادی ‌و سیاسی می‌شود . وی افزود : امیدواریم گسترش روابط مردم دو کشور به پیشرفت قابل‌توجهی در بانکداری و رواج پول دو کشور در معاملات اقتصادی ایران و روسیه منجر شود .

« دمیتری کالنیچنکو » ، نماینده سازمان همکاری فدراسیون روسیه در ایران نیز با اشاره به طرح تحصیل رایگان از سوی روسیه برای دانشجویان خارجی ، به فعالان گردشگری پیشنهاد کرد : برای پیشرفت کار خودتان از دانشجویان روسی در ایران و ایرانی‌ها در روسیه استفاده شود ، درحال حاضر نزدیک به ۳۰۰ دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند و هر ایرانی که به روسیه سفر می‌کند با کمال میل از روس‌ها برای ایرانی‌ها و متقابلا از ایرانی‌ها برای روس‌ها تعریف می‌کند .

مسکو تایمز چندی پیش گزارش کرد که شمار گردشگران ورودی به کشور روسیه در سایه انزوای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ با کاهش بیش از ۹۰ درصد مواجه شده است . با این‌حال روسیه امید دارد لغو ویزا با ایران و همچنین کاهش محدودیت‌های مسافرتی چین ، اوضاع گردشگری این کشور را در سال ۲۰۲۳ بهبود ببخشد . از این رو کمیته گردشگری مسکو بازارهای جدیدی را برای جذب گردشگران بیشتر جایگزین کرده که قطر ، بحرین ، عربستان و ایران از آن جمله است . توراپراتورهای روسیه بر این باورند که شاید بتوانند رشد کمی از سوی کشورهایی مثل ایران که با روسیه قراردادهای بدون ویزا دارند را در سال ۲۰۲۳ تجربه کنند . با این امید بخش گردشگری سن‌پترزبورگ غرفه‌ای را در نمایشگاه گردشگری در اختیار گرفته است .

برای دیدن تورهای اروپا این جا کلیک کنید 
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O