ادیسون ، بزرگ ترین مخترع تاریخ آمریکا
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

« توماس آلوا ادیسون » را در دنیا بیشتر به خاطر تولید الکتریسیته ( نسخه های اولیه لامپ الکتریکی ) ، گرامافون و دوربین فیلم برداری می شناسند اما وی اختراعات مهم دیگری چون گرامافون ، دوربین فیلم برداری و تولید تصاویر متحرک را نیز در کارنامه علمی خود دارد . ادیسون در طول زندگی کاری خود توانست 1093 اختراع را به نام خود ثبت کند و با این کار تاثیر گسترده ای بر جامعه صنعتی مدرن گذاشت .

خانواده ادیسون اصالتا اهل کشور هلند بودند اما او در ایالت اوهایو به دنیا آمد و در میشیگان بزرگ شد . توماس تنها چند ماه به مدرسه رفت اما چون کودکی بسیار باهوش بود مطالب درسی را خود در خانه و به کمک مادرش که معلم بود انجام می داد و در کنار آن ساعت ها کار آزمایشگاهی نیز انجام می داد . در سن 12 سالگی دچار کم شنوایی شد . خود او معتقد بود این جریان کمک بزرگی کرده تا بیشتر روی تحقیقات اش متمرکز شود !

در سال 1889 یکی از همکاران ادیسون به نام « ویلیام دیکسون » ، نوعی دستگاه نمایش اختراع کرد که نام آن را « کینه توسکوپ » یا همان متحرک نما گذاشت . کینه توسکوپ دستگاهی جعبه مانند بود که هرکس از سوراخ آن به درون اش نگاه می کرد و دسته کناری آن را می چرخاند ، میتوانست تصاویر متحرکی را ببیند . جالب است که دلیل اولیه ساخت این دستگاه تکمیل گرامافون بود تا از این طریق گرامافون نزد خریداران بیشتر به چشم بیاید .

این دستگاه بیستر شبیه به « شهر فرنگ » بود و هر بار تنها یک نفر می توانست از تصاویر آن دیدن کند و در عصر جدید که مردم بیشتر از تفریحات دست جمعی و پر هیجان استقبال می کردند ، این سرگرمی جندان با اقبال عمومی مواجه نشد . حدود یک سال بعد « لومیر » ، صنعتگر ثروتمند فرانسوی با ساخت هم زمان دوربین فیلم برداری و پرژکتور و افتتاح نخستین سالن سینما در « گراند کافه » پاریس ، توانست توجه همگان را به سوی این پدیده نوظهور جلب کند . با فاصله ای کوتاه این داستان به آمریکا هم رسید و این جا بود که ادیسون نیز چاره ای جز پیوستن به این جریان نداشت !

توماس ادیسون در تبدیل سینما به رسانه ای همگانی و صنعتی پر سود ، نقش بسیار مهمی داشته است . فیلم استاندارد 35 میلیمتری از یادگارهای وی است .

نخستین استودیوی فیلم سازی در دنیا به نام « بلاک ماریا » در یالت نیوجرسی توسط ادیسون و در اول فوریه 1893 افتتاح شد . از فیلم های مطرح تاریخ سینما که در این استودیو ساخته شده ، می توان به فیلم « فرانکشتاین » تولید سال 1910 اشاره کرد .

ادیسون معتقد بود : نوآوری ، یک درصد الهام روح و نود و نه درصد تلاش کردن است !

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O