روزی که تهرانی ها برای اولین بار هواپیما را دیدند
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

حدود 100 سال پیش در چنین روزی تهرانی ها برای اولین بار با پدیده ای به نام هواپیما مواجه شدند 

وقتی یک بلریو11 در سال 1292 برای اولین بار توسط خلبان کوزمینسکی وارد ایران شد ، چیزی حدود 10 سال از اختراع هواپیما توسط برادران رایت می گذشت ! تا آن زمان مردم تنها در عصر ناصری دیدن بالون را تجربه کرده بودند . پرواز اولین هواپیما در زمان سلطنت احمد شاه قاجار اتفاق افتاد .

بلریو یک هواپیمای آموزشی بود که بیشتر استفاده نظامی داشت . وقتی با کشتی به بندر انزلی رسید و قطعات آن سرهم شد ، به سمت تهران پرواز کرد و در میدان مشق آن زمان فرود آمد . هواپیما در زمان فرود آسیب دید و تکنسین های ارتشی نتوانستند آن را تعمیر کنند . پس آن را به محلی دیگر منتقل کرده و برای مردم در معرض نمایش قرار دادند . احمد شاه و خلبان هواپیما عکسی یادگاری با این پدیده نوظهور از خود ثبت کردند که بعدها در روزنامه لیبراسیون در فرانسه نیز چاپ شد !

کلنل محمد تقی خان پسیان نخستین خلبانان مرد ایرانی بود . زنانی نیز در ایران تجربه خلبانی با هواپیماهای نظامی و حتی مسافربری را تجربه کرده بودند . مثل عفت تجارت چی ، آینا آوشید و قدسیه فرخزاد .

سال ها بعد و در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی ، اولین هواپیماهای نظامی از آلمان ، روسیه و فرانسه خریداری و وارد ایران شدند .

هواپیماها تا آن روز برای پرواز تنها از فرودگاه قلعه مرغی استفاده می کردند تا این که در سال 1307 محل جدیدی خارج از تهران به این امر اختصاص داده شد . جایی که بعدها فرودگاه مهرآباد در آن ساخته شد !

برای مشاهده جاذبه های گردشگری تهران این جا کلیک کنید 
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O