سرنوشت فوق‌العاده یک ساختمان صدساله در تهران
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

ساختمان موزۀ هنر معاصر «آرگو» در خیابان فردوسی تهران ، یک نمونۀ درخشان از بازسازی بنا‌های قدیمی است . کارخانه‌ای صدساله که حالا به یک محیط فرهنگی تماشایی تبدیل شده است

آرگو ، ساختمانی که حدود  ۶۰ سال قبل کارخانه‌ ای برای تولید نوشیدنی بود ، این روز‌ها به یک موزۀ هنر معاصر تبدیل شده است . با یک طراحی خاص و تماشایی که توانسته جایزه‌های معتبری را در زمینۀ معماری از آن خود کند . این کارخانه  به مدت بیش از نیم قرن متروکه مانده بود اما یک مجموعه‌ دار هنر که به دنبال فضایی برای برپایی یک موزۀ خصوصی هنر معاصر می‌گشت در سال ۹۵ این بنا را خرید و شروع به بازسازی آن کرد . یک معمار ایرانی-اتریشی طراحی این پروژۀ بازسازی را به عهده گرفت و در سال ۹۹ آن را به انجام رساند . در سال ۲۰۲۲ وبسایت معماری " دیزین " که یکی از معتبرترین وبسایت‌های معماری دنیاست، موزۀ کارخانۀ آرگو را به عنوان یکی از آثار برتر معماری دنیا انتخاب کرد . به‌علاوه، این پروژه توانست در همین سال در فهرست برندگان «جایزۀ معماری آقاخان» نیز قرار بگیرد که به لحاظ مالی، بزرگترین جایزۀ معماری دنیا به حساب می‌آید .

حالا این بنا در قلب تهران و در خیابان فردوسی، به یک الگوی نمونه و درخشان از نوسازی بنا‌های قدیمی تهران تبدیل شده است. قدمت بنای کارخانۀ آرگو به صد سال قبل می‌رسد و این را  در ظاهرِ دیوار‌های آجری بنا می‌توان احساس کرد . در عین حال بخش‌های تازه‌ای که به بنا اضافه شده است ، یک روح کاملا مدرن و امروزی نیز به ساختمان بخشیده است . پلکان‌های منحنی و سپیدرنگ ، حال و هوای صنعتی و هندسی بنا را تلطیف کرده و یک تضاد زیبا به وجود آورده‌اند . به علاوه ، سقف جدید ، پوشش‌های سیمانی و نورپردازی‌های مدرن در کنار دیوار‌های طاق‌دار آجری ، احساس اصالت و تازگی را به خوبی کنار هم قرار داده‌اند .

یکی از ویژگی‌های مثبت و برجستۀ بازسازی آرگو این است که می‌تواند نگاه تازه‌ای به منطقۀ جنوب تهران را شکل بدهد . موزۀ کارخانۀ آرگو نشان داده است که خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی و فرسودۀ جنوب تهران اگر به شکل درست و خلاقانه‌ای بازسازی شوند ، می‌توانند به محیط‌هایی تبدیل شوند که ضمن حفظ روح اصیل و سنتی‌شان ، با جلوه‌ای تازه و پرطروات ، نیاز‌های مدرن امروز را نیز برآورده ‌کنند .

برای دیدن جاذبه های گردشگری تهران این جا کلیک کنید 
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O