روستای دِلارام ؛ «دهکده پزشکان»
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 02 آذر ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

روستای " دِلارام " به دهکده پزشکان معروف است .

روستای دلارام به دهکده پزشکان نیز معروف است و تابلویی به همین نام در منطقه ورودی آن نصب شده‌است. در گذشته از این روستا ۱۷۵ پزشک از ۱۸۰ خانواده برخاسته است ، یعنی تقریباً هر خانواده یک پزشک ! به همین دلیل این روستا به این عنوان نام‌گذاری شده‌است.

" اردشیر قوام‌زاده " پدر پیوند مغز و استخوان ایران و " احمد پارسا " پدر علم گیاه‌ شناسی نوین ایران و نخستین استاد این رشته در دانشگاه تهران ، از مشاهیر این منطقه هستند. " شب ‌افروز " جزو اولین دندان ‌پزشکان ایران و پایه‌گذار بخش دندانپزشکی دانشگاه تهران نیز از اهالی دلارام است. "عطاالله پارسا " پزشک داروساز، " قدرت‌الله پارسا " پروفسور رادیولوژی، " محمدحسین پارسا " دکترای اقتصاد و " حسن پارسا " ، مهندس با سابقه راه و ساختمان (سازنده پل جدید دزفول ) نیز ، ازجمله افراد معروف روستای دلارام هستند . بیشترین پزشکان روستا از خانواده پارسا هستند . جالب است بدانید " نیکی کریمی " ، بازیگر سرشناس سینمای ایران نیز اهل این روستا است . " روزبه پارساپور "  تاریخدان ، نویسنده و بنیانگذار مرکز مطالعات خلیج فارس نیز اهل دلارام است

به گفته زهرا گنجعلی دهیار طراران بیشتر پزشکان از روستا به خارج از کشور یا اراک و تهران رفته‌اند و تنها 40 خانوار ساکن ثابت در روستا زندگی می‌کنند و فقط در ایام تعطیل روستا شلوغ می‌شود .

زبان مردم روستا فارسی است که با لهجه راجی صحبت می کنند .

درخ گردوی شهسواری ، قلعه دختر ، تخت رستم ، کوه سه سوراخ و چشمه علی چند نمونه از جاذبه های گردشگری این روستا هستند .

دِلارام ( با نام‌های دیگر تِراران / طِراران ) یکی از روستاهای دهستان بازرجان بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است .

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O