عربستان سکوی نفتی را به هتل 5 ستاره تبدیل کرد
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 03 آبان ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
عربستان سعودی از برنامه اش برای ساخت یک تم پارک شناور ۰.۱۵ کیلومتر مربعی بر روی یک دکل حفاری نفت خبر داد؛ پارکی شامل ترن هوایی، ورزش های مهیج ماجراجویانه و سرسره های آبی. این کار تلاشی دیگر از سمت پادشاهی سعودی برای جذب گردشگر بیشتر خواهد بود.این پروژه ی عظیم که «دکل» نام دارد شامل ۳ هتل و ۱۱ رستوران، چند استخر، یک چرخ و فلک و خیلی امکانات دیگر بر فراز خلیج درخشان فارس خواهد بود.صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در بیانه ای گفته است: «این پروژه، یک جاذبه ی توریستی بی بدیل است و پیش بینی می شود گردشگرانی را از سراسر دنیا جذب کند. “سکو” جاذبه هایی نظیر رستوران هایی در سطح جهانی، هلی‌پد و ورزش های مهیج و پرمخاطره را به گردشگران ارائه خواهد داد.»
در مورد تاریخ تکمیل شدن پروژه و هزینه ی ساخت آن اطلاعاتی منتشر نشده است. اگرچه میلیون ها زائر مسلمان هر ساله برای بازدید از مکه به عربستان سفر می کنند، با این حال قوانین سختگیرانه، به ویژه در رابطه با زنان، باعث شده این کشور برای خیلی از غربی ها جذابیت کمتری داشته باشد.

با این وجود، عربستان امیدوار است بتواند خودش را به عنوان مکانی جذاب بازآفرینی کند و از سودهای کلانی که همسایه هایش نظیر امارات و عمان از گردشگری بین المللی نصیب شان شده، بهره مند شود.

 پروژه دکل در یکی از سکوهای نفتی عربستان واقع در خلیج فارس مراحل ساخت خود را طی می‌کند و  تفریحات متنوعی چون پیست اتومبیل رانی، قایق سواری، غواصی، استخر، پارک آبی و چرخ و فلک ساخته می‌شود. خبر ساخت پروژه The Rig نخستین بار در تاریخ 16 اکتبر سال جاری از PIF منتشر شد. PIF یا صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان یکی از ثروتمند‌ترین صندق‌های ثروت ملی در جهان است که وظیفه سرمایه گذاری این پروژه بزرگ را برعهده دارد. پروژه ساخت سکوی نفت تفریحی از سال 2021 شروع شده است و انتظار می‌رود تا پیش از پایان یافتن 2025 به اتمام برسد، با این وجود هیچ خبر رسمی از تاریخ دقیق رونمایی این سکوی نفتی تفریحی مشخص نیست.در وهله نخست هدف PIF عربستان از ساخت این پروژه، جذب گردشگران بین المللی با محوریت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است (شامل کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، عمان، بحرین و کویت). اما جاه طلبی‌های عربستان در ساخت جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد با هزینه‌های کلان در راستای جایگزین کردن صنعت گردشگری با صنعت نفت است. در واقع PIF از دهه 1970 میلادی با فروش نفت به دارایی 430 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اما عربستان قصد دارد تا سال 2030 به طرز محسوسی درآمد خود را از صادرات نفت و گاز کاهش دهد و روش‌هایی دیگری مانند رونق صنعت گردشگری را جایگزین آن کند. سکوی نفتی تفریحی The Rig نیز یکی از سرمایه‌ گذاری‌های بزرگ عربستان در صنعت گردشگری بشمار می‌‍رود.از معرفی طرح پروژه دکل کمتر از 3 روز می‌گذرد اما رسانه‌های بسیاری به پوشش این سکوی نفتی تفریحی پرداخته‌اند. اقدامی که در عین نوین بودن این پیام را می‌رساند که عربستان در حال جایگزین کردن سکوهای نفتی خود با جاذبه‌های گردشگری است. به غیر از عربستان سعودی و پروژه Rig سایر کشورهای عربی خاورمیانه از جمله قطر و امارات نیز پروژه‌های گردشگری منحصر به فردی را جای داده‌ اند. مانند آکواریوم ملی القنا ابوظبی که در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود و لقب بزرگ‌ترین اکواریوم دنیا را از آن خود می‌کند.
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O