ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
مجسمه فردوسی ساخته ماندگار « ابوالحسن صدیقی » که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده ، قرار است سال آینده توسط ایتالیایی‌ها ترمیم شود.
با انتشار خبر دو رنگ شدن مجسمه فردوسی و هشدارهای کارشناسان مبنی بر این که این اتفاق ، اولین و آخرین نمونه نخواهد بود ، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ طی گفت‌وگویی در دی‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان‌های شهری به ویژه مجسمه‌های فاخر ، برنامه‌ریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمه‌های شهری و مرمت این آثار را در دستور کار قرار داده‌اند . در همین راستا مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم به محض فراهم شدن شرایط مناسب آب و هوایی ، اجرا آغاز خواهد شد . اکنون بعد از گذشت سه‌ ماه ، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط قبل است . با این حال قادری این نوید را می‌دهد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیایی‌ها ترمیم خواهد شد.
وی در این باره توضیح داد : در سازمان زیباسازی واقعا پیگیر وضعیت مجسمه فردوسی هستیم و ان شاءالله در سال آینده قرار است با توجه به رایزنی‌هایی که با شرکتی در کشور ایتالیا داشته‌ایم ، این اثر را با حضور کارشناسان این شرکت ترمیم کنیم.
قادری درباره علت تاخیر ترمیم مجسمه میدان فردوسی بیان کرد : رایزنی‌ها برای ترمیم مجسمه از شهریور آغاز شده بود ولی با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد ، مجبور به تعویق این فرآیند شدیم .
وی افزود : برای ترمیم آثار اساتیدی مانند ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی چند جلسه کارشناسی برگزار و در راستای آن با پنج موسسه خارجی و داخلی صحبت شد . در نهایت به این موسسه ایتالیایی رسیدیم که نمونه‌های موفق مرمت را در دنیا داشته است .
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O