سفری زمستانی به بهار نرگس‌ زارهای فارس
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 05 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نرگس یار قدیمی سرزمین فارس است .

به حوالی زمستان که می رسیم گل‌های خوش نقش و نگار نرگس در مزارع برخی شهرستان‌های فارس شروع به جلوه‌ گری می‌کنند. اینجا خبری از خواب زمستانی نیست. گل‌ها قد کشیده و دشت را مزین کرده‌اند. کشاورزان عاشقانه مشغول کارند و نرگس‌ زارها مشتاق برای میزبانی از گردشکران به گل نشسته‌اند. شهرستان‌های همچون کازرون، ممسنی، فراشبند، لامرد، داراب، جهرم و خفر به میعادگاهی برای شیفتگان و دوستداران نرگس تبدیل شده‌اند.

شهرستان‌ کازرون که در غرب استان فارس و در ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد به دلیل داشتن نرگس ‌زارهای طبیعی و زیبا یکی از مکان‌های مهم توریستی فارس در فصل زمستان به شمار می‌رود. این شهر که در غرب استان و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، هر ساله در این فصل مقصد گردشگران بسیاری است که برای بازدید از این نرگس‌زارها به این شهر تاریخی سفر می‌کنند. در فصل زمستان از فواصل بسیار دور از این شهر قدیمی، بوی عطرآگین گل‌های نرگس به مشام می‌رسد و از پشت‌بام اغلب خانه‌ها انبوه این گل‌ها در مزارع نمایان است؛ مزارع چشم ‌نوازی که در بهمن سال ۱۴۰۰ به ثبت ملی رسیدند .

نرگس ‌زارهای این شهرستان در منطقه جره و بلبلک واقع شده‌اند که این ۲ نرگس‌زار در مجموع حدود ۳۵هکتار وسعت دارند .

فرماندار شهرستان کازرون در این باره گفت : به دلیل عدم رسیدگی و مشکلات خشکسالی در چند سال اخیر تنها ۱۶ هکتار از این ۳۵ هکتار به صورت فعال و حفاظت شده توسط منابع طبیعی کنترل می‌شود .

بخرد افزود : نرگس‌زار منطقه جره مساحتی حدود ۳۰ هکتار دارد که در حال حاضر از ۱۰ هکتار آن به صورت پربازده بهره‌ برداری می‌شود. گل‌های نرگس در ۲۰ هکتار این منطقه از بین رفته است و منابع طبیعی درصدد است که امسال این نرگس‌ زار را برای چهار سال به مناقصه بگذارد تا بتواند در مسیر حفظ و نگهداری و بهسازی این منطقه گام بهتری بردارد .

این مقام مسئول یادآور شد : هدف منابع طبیعی از مناقصه ، حفظ بافت طبیعی این منطقه است . چرا که طبیعی بودن نرگس‌های این منطقه در کیفیت گل‌ها تاثیر بسزایی داشته و موجب متفاوت بودن گل‌های نرگس این منطقه با سایر مناطق کشور شده است .

نرگس‌زارهای استان فارس تنها به شهرستان کازرون ختم‌ نمی‌شود؛ شهرستان خفر نیز از پتانسیل بالایی در پرورش گل نرگس برخوردار است و نرگس‌ زارهای این شهرستان هم به یکی از جاذبه‌های گردشگری فارس در پاییز، زمستان و ماه‌های پایانی سال تبدیل شده است .

گل نرگس کم‌ آب‌ بر و بسیار درآمدزا است. به گفته کشاورزان در هر هکتار حدود ۱ تا ۱.۵ تُن گل نرگس تولید می‌شود و بازار فروش این نرگس‌ها شیراز، تهران و شهرستان‌های اطراف است .‌

فرخ زاده ، معاون استاندار فارس در این باره می گوید : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس باید تمام تلاش خود برای ثبت ملی و بین‌المللی نرگس ‌زارهای فارس را به کار گیرد . کاری که امروز در تمام دنیا انجام می‌شود .

وی هم چنین اضافه کرد : گردشگری طبیعت یکی از انواع گردشگری‌هایی است که در سطح دنیا از طرفداران بسیاری بهره می‌برد و گردشگری کشاورزی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین امروزه روش‌های کاشت و برداشت گیاهان خاصی که به ایجاد آرامش و لطافت در زندگی کمک می‌کنند نیز در تمام دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد . کشور هلند یکی از کشورهای شاخصی است که در حوزه گردشگری کشاورزی به ویژه در تولید گل‌های لاله به عنوان کشور موفق فعالیت می‌کند. این کار در کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای جهان هم در حال پیگیری است و نیاز است در استان فارس هم توجه جدی به این امر مهم شود

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O