آب انبار وکیل؛ بنایی تاریخی به جا مانده از دوران زندیه
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 30 آبان ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در زمان کریم خان زند ، آب انبار های متعددی در شیراز بنا شد از جمله آب انبار خانی ، آب انبار حافظیه و آب انبار هفت تن که برای تامین آب آشامیدنی ساکنین شیراز بنا گردید. 

یکی  از آب انبارهای قدیمی شیراز ، آب انبار وکیل است  و قدمت آن به دوره زندیه می رسد. 

بنای این آب انبار زیبا و خاص همراه با بادگیر و تزئیناتی شبیه آجرکاری برج کریمخانی است. 

ستون ها و دیوارهای بلند آب انبار وکیل هوش از سر بیننده می برد. 

این آب انبار بعد از لوله کشی شدن شهرها کاربری اش را از دست داد ولی به همت میزاث فرنگی از سال 1395 تبدیل به خانه آثار هنری و موزه آب شد. در آن سیستم های تهیه آب در طول تاریخ استان فارس از جمله آب انبارها ، حمام ها ، قنات های قدیمی و سدهای این استان  به صورت ماکت به نمایش عمومی در آمده اند. 

بنای آب انبار ، پشت ارگ کریمخانی و نزدیک به پست خانه قدیمی شیراز و در محل سابق نقارخانه واقع شده است. در قدیم مدرسه شاهپور نزدیک به این آب انبار بوده که امروز دیگر اثری از آن باقی نمانده است. 

در گذشته ، آب انبارها جزو مهم ترین بناهای شهر محسوب می شدند و آب بارش های پاییز ، زمستان و بهار را برای فصول گرم و بی باران سال ، ذخیره می کردند. 

اقلیم شهر شیراز گرم و خشک است و از آنجا که در دوران زندیه ، شیراز تبدیل به پایتخت ایران شده بود نیاز بیشتری به ذخیره آب در آن احساس می شد. 

با وجودی که هر محله ای در شیراز آب انبار مخصوص به خود داشته ولی آب انبارهای عمومی هم در کنار مراکز تجمع از جمله کاروانسراها و راسته بازار ساخته شده اند.

آب انبار وکیل هم به همین منظور در راسته بازار وکیل شیراز بنا شده است.

معماری بنای آب انبار شباهت زیادی به بناهای دوره صفوی دارد.

مخزن آب انبار وکیل  به شکل مستطیل با سبک معماری دوره قبل از زندیه ساخته شده و بادگیرهای بلندش برای ایجاد تهویه و خنک نگه داشتن آب  به سبک برج کریم خان آجرکاری شده است.

بادگیرها با نقوش لوزی و آجر کاری تزئین شده اند. 

برای ورود به مخزن بزرگ آب انبار باید از 27 پله سنگی پایین بروید و از دریچه ای که اخیرا برای ورود مردم تعبیه شده ، وارد آب انبار شوید.

کانال های آب رسانی از جنس سنگ و ساروج هستند و قنات رکن آباد مهم ترین منبع آبرسانی به این آب انبار بوده است.

در گذشته به دلیل حفظ بهداشت آب آشامیدنی کسی اجازه ورود به آب انبارها را نداشت ولی امروزه میتوانید از عمیق ترین نقطه این بنا ، عظمت و شکوه آن را نظاره گر باشید.

در ارتفاع 60 متری کانال هایی با طور 1 متر و عرض نیم متر ساخته شده اند که وظیفه هدایت آب چشمه ، قنات و آب باران را به درون آب انبار بر عهده داشته اند.

آب جمع شده در منبع گاهی اوقات با روش های ساده مثل نمک زدن ، گند زدایی می شده است.

از این آب انبار برای برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله انواع نمایشگاه های هنری ، کنسرت و تئاتر استفاده می شود. 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O